skip to Main Content

Klantenservice verbeteren met behulp van een chatbot

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven. Ook als het gaat om klantenservice, is er steeds vaker sprake van digitale hulpmiddelen die jou als klant helpen. Een chatbot is hier een voorbeeld van: dit is een robot die chat, wat de naam al aangeeft. In dit artikel kun je lezen wat een chatbot precies is en wat deze doet en wat de voordelen ervan zijn op het gebied van klantenservice.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is dus een chattende robot waarbij gebruik is gemaakt van kunstmatige intelligentie. Bij deze technologie is Machine Learning van groot belang: dit is een technologie die algoritmen maakt, die uitgevoerd worden bij het produceren van een chatbot of bij andere vormen van kunstmatige intelligentie. De chatbots kunnen op verschillende vlakken aanwezig zijn, bijvoorbeeld bij betaalprocessen en als hulpmiddel bij klantenservice. Op dit laatste wordt in dit artikel ingegaan.

Wat vooral van belang is bij een chatbot, is de algemene uitstraling: kenmerken die belangrijk zijn, zijn onder andere een goed design dat bij je bedrijf past en goede conversaties. Ook is het de bedoeling dat zoveel mogelijk vragen beantwoord worden zonder dat daar een medewerker aan te pas hoeft te komen: het komt tot nu toe nog niet voor dat dit bij alle vragen het geval is, maar het is wel van belang dit zo goed mogelijk te doen. Dit alles zorgt ervoor dat het voor de klant aantrekkelijker is om de chatfunctie te gebruiken dan om bijvoorbeeld te bellen, wat tijd bespaart. Dit is een groot voordeel, maar een chatbot kan nog op meer manieren zorgen voor een verbeterde klantenservice.

De voordelen van een chatbot in de klantenservice

Je klantenservice verbeteren kan van groot belang zijn voor je bedrijf. De chatbot kan hier een belangrijke rol bij spelen. Het is belangrijk om eerst eens te bekijken wat een klantenservice goed maakt.

Ten eerste is klantgerichtheid erg belangrijk. Klanten waarderen het als er tijd aan ze besteed wordt en hierdoor zullen ze waarschijnlijk langer klant bij je bedrijf blijven. Een chatbot kan hierbij van belang zijn, omdat chatbots efficiënt werken: hierdoor wordt er tijd bespaard, die gestoken kan worden in het aandacht schenken aan de klant. Ook feedback vragen en die verwerken is belangrijk om de klant tevreden te houden: dit kan gemakkelijk met de chatfunctie gedaan worden.

Daarnaast zijn lange wachttijden vaak een ergernis voor klanten: chatbots zijn dag en nacht beschikbaar en door de chatfunctie kunnen veel meer klanten tegelijk geholpen worden. Dit zorgt ervoor dat de klant met een tevreden gevoel weggaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top